Atmatotais stulbums

Pēdējos pāris gados skūšanās aparātu, depilācijas krēmu jeb – divos vārdos – atmatošanas līdzekļu tirgus ir palielinājies par 36%. Pazīstamais vienreizējās lietošanas skuvekļu ražotājs «Bic» pārdod 10 miljonus šo izstrādājumu dienā. Daudzi, reklāmas iedvesmoti, vaksējas, balinās un ieziežas ar depilācijas krēmu no galvas līdz kājām. Vienreiz lietojamie skuvekļi kļuvuši pavisam komplicēti: tiem var būt vairāki asmeņi, īpaši pārklājumi, vadiņi, plastmasa un gumija, tie ir tādi paši kā daudzreiz lietojamie, tikai domāti izmešanai. Izrādās, ka vienreiz lietojamais skuveklis izmaksā aptuveni vienu ceturto daļu no maināmā asmenīša cenas. Kas pēcāk notiek ar visiem vecajiem vienreiz lietojamajiem skuvekļiem? Atkritumu līmenis ir sasniedzis milzu apjomu. To sadedzināšana rada dioksīnus un citas kancerogēnas jeb vēzi izraisošas vielas, izgāztuvēs šie materiāli lielākoties nesadalās, savukārt no metāliem augsnē var nokļūt indīgas vielas. Videi visdrošākais veids, kā atbrīvoties no skuvekļa, ir tā atkārtota izmantošana izejvielu ieguvei, bet kā gan lai pārstrādā tik mazu priekšmetu, kas ir pagatavots no ļoti dažādām sastāvdaļām?

Beļģijā pieņēma vides likumu, kas aplika ar nodokļiem tādas preces kā baterijas, vienreizējās lietošanas fotoaparātus un skuvekļus. Tiem jābūt marķētiem ar pamanāmu zīmi, lai informētu patērētājus un mudinātu pāriet uz mazāk bīstamu produktu lietošanu. Taču «Bic Benelux» 1997.gada martā apšaubīja likuma likumību, pamatojoties uz to, ka apzīmējumu prasības nav Eiropas Komisijas iepriekš paziņotas. «Bic» acīmredzot gribēja noskaidrot, vai apzīmējumi netraucēs brīvu preču kustību un vai tie nav tirdzniecības ierobežojumi. Eiropas Augstākā tiesa atbalstīja «Bic» iebildumus un likumu mainīja. Taču tik un tā ir pienācis laiks kompānijām pilnībā uzņemties atbildību par šādu preču ražošanas un nogādāšanas atkritumos patiesajām izmaksām videi.

Elektriskie skuvekļi ir zaļa izvēle

Elektriskos skuvekļus pārsvarā ražo četras lielās kompānijas: «Philips», «Braun» (kas pieder «Gillette»), «Boots» un «Remington Consumer Products». Tā kā šiem skuvekļiem ir ilgs mūžs un viegli nomaināmas detaļas, tie ir daudz ētiskāks pirkums par vienreiz lietojamajiem. Tirgus vadonei kompānijai «Philips» ir pilnīga vides politika, un tā ir nospraudusi skaidrus vides aizsardzības mērķus. Taču izrādās, ka daļa no «Philips» un «Remington» elektriskajiem skuvekļiem tiek ražoti Ķīnā, kur ir slikti darba apstākļi. Toties uz «Braun» skuvekļiem norādīts, ka tie ražoti Vācijā.

Ķīmiskie «kokteiļi» uzkrājas organismā

Kosmētiku lielākoties ražo no ķīmiskām sastāvdaļām. Dažas no tām ir noturīgas un uzkrājas organismā ātrāk, nekā spējam no tām atbrīvoties, tā izraisot hroniskas slimības. Dažas skūšanās putas satur alkilfenolus, kas traucē hormonu sistēmas darbību, ir kancerogēni un bojā centrālo nervu sistēmu, turklāt daudziem izraisa ekzēmu, astmu un ādas iekaisumus. Alkilfenoli sastopami arī veļas pulveros, krāsās, līmēs, eļļošanas līdzekļos un dažos šampūnos. 2002.gada augustā «Glasgow Herald» teikts, ka «Colgate–Palmolive» ir atteikusies no alkilfenolu lietošanas, bet «Gillette» skūšanās putas joprojām tos satur. «Nair» un «Veet» depilācijas krēmi un putas satur kālija tiolglikolātu (potassium thioglycolate) – merkaptoetiķskābes (thiolglycolic acid) atvasinājumu, kas ASV Darba vides bīstamo vielu informācijas sistēmā ir minēta kā ļoti indīga viela ar tūlītēju toksisku iedarbību. Šo kompāniju depilācijas un vaksācijas produkti satur arī atsevišķas no riskantajām vielām: smaržvielas (parfum), kas tiek saistītas ar elpošanas grūtībām un alerģijām; titāna dioksīdu (titanium dioxide); piecus dažādus parabēnus (paraben) – estrogēnu imitētājus; formaldehīda (formaldehyde) paveidu, kas tiek turēts aizdomās kā vēža izraisītājs; alfa hidroksiskābes (alpha hydroxy acids), kas darbojas kā ķīmiski pīlingi un noloba daļu no ādas ārējā slāņa.

Dzīvniekiem nav jācieš

Skūšanās un atmatošanas preces pieder pie kosmētiskajiem līdzekļiem, tāpēc likums nepieprasa to pārbaudi uz dzīvniekiem. Diemžēl tas nenozīmē, ka kompānijas, kas tos ražo, ir pārtraukušas šo praksi. No pētītajiem zīmoliem tikai daži ir paziņojuši beigu datumu pārbaudēm uz dzīvniekiem. Tie ir «The Body Shop», «Green People», «King of Shaves» un «Weleda».

ASV dzīvnieku tiesību organizācija PETA joprojām aicina boikotēt «Reckitt Banckiser» (kas ražo «Veet»), «Church&Dwight» (kas ražo «Nair») un «Colgate–Palmolive», jo tie turpina izmantot dzīvniekus kosmētisko līdzekļu pārbaudēm. Ir arī gaišā puse: divi lielākie skuvekļu ražotāji – «Gillette» un «Bic» – pēc daudzu gadu kampaņas ir pasludinājuši dzīvnieku izmantošanas moratoriju. «Gillette» apgalvo, ka nav veikusi pārbaudes uz dzīvniekiem kopš 1996.gada. Šķiet, ka patērētāju spiedienam ir zināma ietekme.

Reklāmas spēks

Austrālijā veiktā pētījumā atklājies, ka 92% sieviešu un 79% vīriešu nevēlētos strādāt kopā ar cilvēku, kam uz sejas ir apmatojums. Tomēr ir gluži skaidrs, ka mūsu apmātība pēc gludas ādas bez matiem iespaido gan veselību, gan vidi. Kā lai līdzsvaro sabiedrības priekšstatu par to, kā cilvēkam jāizskatās, un saprātīgu sakopšanos? Garmataina hipija tēls var kalpot par veselīgāka un ne tik saspringta dzīvesveida esamības atgādinājumu.

Labākais pirkums

Elektriskie skuvekļi ir labāka izvēle nekā vienreiz lietojamie. «Remington» ir labākais to ražotājs. No daudzreiz lietojamajiem skuvekļiem par «Gillette» no zaļā viedokļa nedaudz labāki ir «Wilkinson Sword» ražotie. No skūšanās losjoniem, želejām, putām un eļļām vislabākie ir «Weleda» (nopērkami aptiekās) un «Green People» ražojumi. No citiem atmatošanas līdzekļiem vislabāk iegādāties «The Body Shop» preci (tirdzniecības centrā «Domina»).

Kritēriji

1. Vides pārskati: lielais X nozīmē, ka kompānija vai tās māteskompānija nav atbildējusi uz lūgumu uzrādīt vides politikas dokumentu vai pārskatu, nav ievietojusi šādu dokumentu savā tīmekļa vietnē vai arī tas nesatur konkrētus mērķus un tieši neatspoguļo kompānijas darbību. Mazais x nozīmē, ka vides politikas dokuments ir vecāks par diviem gadiem vai neatspoguļo izpratni par kompānijas darbības nozīmīgāko ietekmi, vai nav saņēmis neatkarīgu vērtētāju apstiprinājumu.

2. Piesārņojums: lielais X nozīmē, ka kompānija ir tikusi kritizēta vai sodīta par augsnes, gaisa vai ūdens piesārņošanu.

3. Atomenerģija: lielais Y nozīmē, ka kompānija ir iesaistīta AES darbībā, kodolatkritumu transportēšanā vai ir atomenerģijas rūpniecības apvienības biedre. Mazais x nozīmē, ka kompānija ir iesaistīta ar atomenerģijas rūpniecību saistītu piederumu ražošanā vai kodolatkritumu apsaimniekošanā.

4. Vide: lielais X nozīmē, ka kompānija kritizēta par citām vidi postošām darbībām, piemēram, pesticīdu un lidmašīnu ražošanu, noplicinošu mežrūpniecību, lobēšanu pret vides aizsardzības pasākumiem, dzīvotņu un augteņu iznīcināšanu. Mazais x apzīmē šādas darbības mazākā mērā.

5. Pārbaudes uz dzīvniekiem: lielais X nozīmē, ka kompānija veic vai pasūta veikt produktu (izņemot medikamentu) pārbaudes, izmantojot dzīvniekus, vai pārdod kosmētikas un mājsaimniecības preces, kas izmēģinātas uz dzīvniekiem.

6. Pārbaužu uz dzīvniekiem politika: lielais X nozīmē, ka kompānijai nav rakstiskas politikas attiecībā uz dzīvnieku izmantošanu produktu pārbaudēs vai arī tā ir tik vāja, ka nedabū pat mazo x, kas nozīmē, ka kompānijai attiecīga politika ir, bet tā nav noteikusi datumu, pēc kura vairs nelietos jaunas sastāvdaļas, kuras pārbaudītas uz dzīvniekiem.

7. Rūpnieciskās lielfermas: lielais X nozīmē, ka kompānijai pieder gaļas, putnu, zivju vai kažokzvēru ražošanas kompleksi, tā ražo šo kompleksu aprīkojumu, piegādā tiem dzīvniekus vai pārdod vai pārstrādā gaļu, olas vai kažokādas, kas nav marķētas kā bioloģiskās lauksaimniecības vai brīvās turēšanas apstākļos iegūtas.

8. Citas dzīvnieku tiesības: lielais X nozīmē, ka kompānija ražo gaļu vai zivis brīvās turēšanas apstākļos, tai pieder kautuve vai tā lieto ādu, želatīnu vai citus produktus, kuru iegūšanai tiek nogalināti dzīvnieki. Mazais x nozīmē, ka kompānija nodarbojas ar putnkopību, lopbarības ražošanu, pārstrādā brīvās turēšanas apstākļos iegūtus lopkopības produktus vai veic citas darbības, kas izraisa dzīvnieku ciešanas.

9. Darbība valstīs ar totalitāru režīmu: ja kompānija darbojas vienā līdz piecās šādās valstīs, tā apzīmēta ar mazo x, ja vairāk – ar lielo X.

10. Strādnieku tiesības: mazais x nozīmē, ka kompānija vai tās izejvielu piegādātāji tiek kritizēti par strādnieku tiesību pārkāpumiem.

11. Neatbildīga tirdzniecība: lielais X nozīmē, ka kompānijas piekoptās pārdošanas metodes ir nodarījušas nopietnu fizisku kaitējumu. Mazais x nozīmē, ka tās tikušas kritizētas par kaitēšanu veselībai.

12. Ieroču rūpniecība: lielais X nozīmē, ka kompānija ražo vai piegādā parastos vai atomieročus. Lielais Y nozīmē, ka to dara cita ar šo saistīta kompānija.

13. Gēnu inženierija: mazais x nozīmē, ka kompānija ražo vai pārdod produktus (ne medikamentus), kas satur vai kuru ražošanā ir izmantoti ģenētiski modificēti organismi, tai nav skaidras nostājas pret ĢMO lietošanu savos produktos, tā ir publiski labvēlīgi izteikusies par ĢMO lietošanu vai arī izstrādā vai ir izstrādājusi medicīniskas procedūras un produktus, kas saistīti ar gēnu inženieriju un kas kritizēti kā neētiski.

14. Aicinājumi boikotēt: lielais X nozīmē, ka kāda organizācija aicina boikotēt visu kompāniju vai aplūkoto zīmolu.

15. Politiskā darbība: lielais X nozīmē, ka kompānija pēdējo piecu gadu laikā ir ziedojusi vismaz 50 tūkstošus mārciņu kādai politiskajai partijai, ir dalībniece vismaz trijās lobiju grupās vai ir tieši lobējusi valdības vai startautiskās institūcijas par tirdzniecības liberalizāciju. Mazais x nozīmē, ka tā pieder pie 1–2 lobiju grupām, mazāk ziedojusi partijām vai arī savu personālu iekārtojusi darbā partijās, valdībā vai starptautiskās institūcijās.

16. Trauksme: lielais Y nozīmē, ka kompānija pārkāpj cilvēktiesības, pamatiedzīvotāju tiesības uz zemi, ir iesaistīta pornoindustrijā vai jaunattīstības valstu parādu nastas veidošanā. Mazais x nozīmē, ka tās direktors saņem nesamērīgi lielu atalgojumu vai tai ir filiāles beznodokļu zonās. •

 

Zīmols 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Ražotājs
Bic X x X Societe Bic
The Body Shop x x x The Body Shop Int.
Boots x X X X X X x x x The Boots Company
Braun x X x X X x The Gillette Co
Colgate–Palmolive X x X X X x X X x Colgate–Palmolive Co
Gillette x X x X X x The Gillette Company
Green People Green People Co. Ltd.
King of Shaves X KMI
Nair X X X x x X Church & Dwight
Nivea X Y X X X Y y Y Beiersdorf AG
Original Source X x X X PZ Cussons PLC
Philips x X X X X Koninklijke Philips
Remington X X x RPI Corp.
Superdrug X X X X X x Cheung Kong Holdings
Veet x X X X X x Reckit Benckisser PLC
Wax–a–Way X X Original Additions Ltd.
Weleda Weleda AG
Wilkinson Sword X x X x Energizer Holdings Inc.

 

Kompāniju apraksti

«Energizer Inc.» neatbildēja uz jautājumiem par kompānijas vides politikas vai izmēģinājumu uz dzīvniekiem politikas esamību.

«The Green People Company» visi produkti ir gatavoti no bioloģiskās lauksaimniecības izejvielām. Apgalvo, ka lieto tikai pārstrādājamu PET plastmasu un pēc iespējas no atkārtoti lietotām izejvielām gatavotu iesaiņojumu; pat iespiedkrāsa uz iesaiņojuma atbilstot stingrām Dānijas vides vadlīnijām.

«Knowledge and Merchandising Inc.» apgalvo, ka sadarbojas tikai ar tiem plastmasas piegādātājiem, kas ir «Recoup» (organizācija, kas veicina māj-saimniecības plastmasas preču pārstrādi) biedri.

«PZ Cussons» nesen pārņēma «Original Source» zīmolu. Pašai «Original Source» bija politika neizmēģināt produktus uz dzīvniekiem, dažus no tās produktiem atzinusi Vegānu biedrība. Tomēr «PZ Cussons» neatbildēja uz jautājumu par izmēģinājumu uz dzīvniekiem politiku.

«Reckitt Benckisser» 2000.gada vides pārskatā teikts, ka kompānija ieviesusi polivinilhlorīdu iesaiņojuma nomaiņas programmu. Tomēr tā neatbildēja uz jaunā vides pārskata pieprasījumu, tāpēc nav zināms, vai programma tiek turpināta.

«Ste Bic A» neatbildēja uz jautājumu, kāda ir tās politika attiecībā uz izmēģinājumiem ar dzīvniekiem.

Kas ko ražo?

Elektriskos skuvekļus: «Boots», «Braun/ Gillette», «Philips», «Remington».

Skuvekļus: «Bic», «Boots», «Braun/ Gillette», «Superdrug», «Wilkinson Sword».

Skūšanās losjonus, želejas utt.: «The Body Shop», «Boots», «Braun/ Gillette», «Colgate–Palmolive», «Green People», «King of Shaves», «Nivea», «Original Source», «Superdrug», «Weleda», «Wilkinson Sword».

Depilācijas, vaksācijas u.tml. produktus: «Boots», «King of Shaves», «Superdrug», «Veet», «Wax–a–Way».

Elanora Gordona
«Ethical Consumer», Nr.6/7 2003
http://www.ethicalconsumer.org

Tulkoja Ieva Zālīte

Publicēts 2004.gada oktobrī.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *