Cilvēks ir nācis no dabas un tiecas būt pie tās, tāpēc ik pa laikam meklē un attīstīta idejas, kā dabisko atgriezt urbānajā vidē. Internetā var atrast daudz ideju jumta dārzu un vertikālo dārzu ierīkošanai, bet gribējās jums parādīt, kā zaļās gleznas mācās veidot Latvijas Lauksaimniecības universitātes studenti.
Ideju par vertikālajiem stādījumiem pirmais patentēja Stenlijs Hārts Vaits (Stanley Hart White) 1939. gadā Francijā, Parīzē. Tas radīja jaunu pavērsienu ilgtspējīgas arhitektūras plānošanā. Vertikālie stādījumi aizņem mazāk vietas, tos mēdz ierīkot arī iekštelpās, piemēram, restorānos un lielveikalos. Zaļās sienas telpā ienes dzīvību, tā ir augoša, dzīva un mūžam mainīga māksla. Prasmīgi izveidota, zaļā siena būs ne tikai skaista, bet arī ekoloģiski vērtīgs interjera objekts, kas uzlabos telpas mikroklimatu, jo augi attīra un mitrina gaisu, dienā no CO2 ražo skābekli, kas īpaši noderīgi telpās, kurās uzturas daudz cilvēku. Svarīgi ir izvēlēties labāko vietu, kur zaļo sienu novietot, jo augiem nepieciešama gaisma, tie regulāri jālaista un jābaro.
Latvijas Lauksaimniecības universitātes Ainavu arhitektūras un plānošanas specialitātes 4. kursa studenti mācību priekšmeta «Lietišķā ekoloģija» pasniedzējas Ingas Grīnfeldes vadībā izstrādāja četrus kursa projektus, lai iemācītos izveidot zaļo sienu. «Dzīvo gleznu» Anna Katlapa, Anna Semjonova un Dace Skrūzmane veidoja pērn, bet mazprasīgie sukulenti nīkuļoja, tāpēc 4. kursa ainavu arhitektūras studenti Dagnija Zaretoka, Kristīne Garkalne, Liene Ausēja, Maira Kalniņa, Lolita Hercoga un Pēteris Vorza mēģināja saprast, kur pieļautas kļūdas un kā tās labot.
«Dzīvās gleznas» pamatne gatavota no koka. Augšā un apakšā ir atverami plauktiņi ūdens rezervuāru (sulu pakas ar skrūvējamu korķi) glabāšanai (1. shēma). Pamatne izklāta ar plēvi, lai pasargātu sienu no mitruma. Laistīšanas sistēmas caurulītes izvietotas vienmērīgai laistīšanai pa visu gleznu. Augsne bija iepildīta plastikāta šūnās, un pāri visam nostiprināts ģeotekstils un metāla siets, lai augsne nebirtu laukā (2. shēma). Lai augus varētu iestādīt, tika izgriezti caurumi sietā un ģeotekstilā.
Lolita Hercoga; LLU Ainavu arhitektūras un plānošanas studiju programmas 4. kursa studente;
Pilnu rakstu kopā ar attēliem skatiet pdf formātā VV 01/2015